Главная страница
Библиотека сайта
Свод «Древнейшие источники по истории Восточной Европы»
Восточная Европа в древности и средневековье (материалы Чтений)
Древнейшие государства Восточной Европы. 2013 год: Зарождение историописания в обществах Древности и Средневековья. C. 281-302.
Автор(ы)
Д.М. Бондаренко, П.М. Рёзе
Название
ИСТОРИОПИСАНИЕ БЕЗ ПИСЬМЕННОСТИ? УСЛОВНЫЕ ЗНАЧКИ И РИСУНКИ КАК СРЕДСТВО ХРАНЕНИЯ И ПЕРЕДАЧИ ИСТОРИЧЕСКОЙ ИНФОРМАЦИИ В ДОКОЛОНИАЛЬНОМ БЕНИНЕ
Аннотация
В доколониальном Бенине не существовало письменности, однако была выработана оригинальная система хранения и передачи информации посредством условных значков и рисунков, представлявших собой фразограммы. Разработка этой системы не обусловливалась общественными потребностями, связанными с ростом хозяйственной и торговой деятельности или появлением четких представлений о государственной и частной собственности. Своим возникновением фразография была обязана стремлению верховной власти и при Первой династии (оги- со), и при Второй (оба) к укреплению своих идеологических основ. Официозная обработка истории страны и внедрение идеологемы о связи правителей с духами предков и божествами являлись важнейшими средствами достижения этой цели. В результате практически вся информация, которую несли бенинские условные значки и рисунки, имела не узко-практический, но исторический и культурный (религиозномифологический) характер.
Autor(s)
Dmitri M. Bondarenko, Peter Roese
Name
HISTORIOGRAPHY WITHOUT WRITING? ABSTRACT SIGNS AND PICTORIAL MARKS AS A MEANS OF HISTORICAL AND CULTURAL INFORMATION PRESERVATION AND TRANSMISSION IN PRECOLONIAL BENIN
Summary
Though there was no writing in pre-colonial Benin, the Bini had elaborated an original system of information preservation and transmission by means of pictorial marks and drawings. The elaboration of this system was not provoked by social needs connected with growth of production and trade and appearance of clear ideas of the state and private property as politico-economic categories, as it usually was the case in the countries of classical antiquity both in the East and the West. Its appearance in Benin was predestined by permanent care of the ideology’s strengthening by the supreme authority in the times of both the first (Ogiso) and second (Oba) dynasties. An official manipulation with the royal and people’s history, on the one hand, and pedaling of the idea of the rulers’ connections with their ancestors and deities, on the other hand, were among the most important means by which the authority was achieving this goal. That is why practically all the information Benin pictorial marks and drawings contained was historical and cultural (religious and mythological). Inseparable in the Bini’s consciousness and destined by authority to serve the latter by fulfilling the common — ideological task, history and mythology had intervened: the myth was historicized and politicized, and history was mythologized and thus juggled in favor of the supreme authority. In view of the aforesaid, it is logical that the layer of the “literate” Bini was very thin and most probably included courtiers only — chroniclers, some artisans and priests. Contrary to the Ogiso of the tenth-twelfth centuries, the Oba managed to establish effective and quite rigid central authority by the mid-thirteenth century. This could not but result in the supreme authority’s “monopolization” and “appropriation” of official history and political mythology, and hence of the means of information preservation and transition. Thus, the fact that all the known marks are invariably related to the historical and mythological aspects of official ideology testifies the central authority’s strength in Benin of the Oba period.
Ключевые слова
Бенин, Нигерия, доколониальная Африка, историописание, письменность, фразография, идеология
Key words:
Benin Kingdom, Nigeria, precolonial Africa, historical writing, pictorial marks, ideology
Литература
Бондаренко Д.М. Бенин накануне первых контактов с европейцами: Человек. Общество. Власть. М., 1995.
Бондаренко Д.М. Доимперский Бенин: формирование и эволюция системы социально-политических институтов. М., 2001.
Кобищанов Ю.М. Африканские системы письма // Африка еще не открыта. М., 1967. С. 171-238.
Кочакова Н.Б. Религия бини // Традиционные и синкретические религии Африки. М., 1986. С. 351-357.
Кочакова Н.Б. Рождение африканской цивилизации (Ифе, Ойо, Бенин, Дагомея). М., 1986.
Ольдерогге Д.А. Древности Бенина (по коллекциям Музея антропологии и этнографии) // Сб. Музея антропологии и этнографии. 1953. Т. 15. С. 358-402.
Ольдерогге Д.А. Древности Бенина, II (ухув-элао бенинских царей) // Сб. Музея антропологии и этнографии. 1955. Т. 16. С. 282-307.
Ольдерогге Д.А. Древности Бенина, III (Условные значки и рисунки на бенинских бивнях) // Сб. Музея антропологии и этнографии. 1957. Т. 17. С. 345-361.
Ольдерогге Д.А. Следы существования письменности у народов Верхней Гвинеи до европейской колонизации // Краткие сообщения Института этнографии. 1957. № 28. С. 68-73.
Шаревская Б.И. Памятник жертвенного культа древнего Бенина // СЭ. 1947. № 3. С. 131-140.
Шаревская Б.И. Религии древнего Бенина (очерк верований и культов африканского государства доколониального периода) // Ежегодник Музея истории религии и атеизма. 1957. Т. 1. С. 172-213.
Afolayan S.F. Pre-Colonial Concept of History in Nigeria // On West African History. Selected Papers. Marburg, 1986. (Africana Marburgensia; Sonderheft 11). P. 31-47.
Akpata A. Benin: Notes on Altars and Bronze Heads // Ethnologica Cranmorensis. 1937. Vol. 1. P. 5-10.
Bascom W. The Early Historical Evidence of Yoruba Urbanism // Social Change and Economic Development in Nigeria. N.Y. etc., 1973. P. 11-39.
Ben-Amos P. The Art of Benin. N.Y., 1980.
Blackmun B.W. The Iconography of Carved Altar Tusks from Benin, Nigeria: Ph.D. thesis / Univ. of California, Los Angeles. Ann Arbor (Mi.), 1984. Vol. 1-3.
Boisragon A. The Benin Massacre. L., 1898.
Bradbury R.E. Chronological Problems in the Study of Benin History // Bradbury R.E. Benin Studies. L. etc., 1973. P. 17-43.
Dark P. An Introduction to Benin Art and Technology. Oxford, 1973.
De Barros J. Asia de Joao De Barros: Dos Feitos que os portugueses fizeram no descobrimento e conquista dos mares e terras de Oriente. Dec. I. Coimbra, 1988 [1552].
Dennett R.E. At the Back of the Black Man’s Mind Or Notes on the Kingly Office in West Africa. L.; N.Y., 1906.
Egharevba J.U. Benin Law and Custom. Port Harcourt, 1949.
Egharevba J.U. Benin Games and Sports. Sapele, 1951.
Egharevba J.U. Bini Titles. Benin City, 1956.
Egharevba J.U. A Short History of Benin. Ibadan, 1960.
Falola T., Mahadi A., Uhomoibhi M., Anyanwu U. History of Nigeria. Ikeja etc., 1989. Vol. 1-2.
Hagen K. Altertumer von Benin im Hamburgischen Museum fur Volkerkunde. Hamburg, 1918. Teil 1-2.
Hau K. Evidence of the Use of Pre-Portuguese Written Characters by the Bini? // Bulletin de l’Institut Francais d’Afrique Noire. Ser. B. 1959. Vol. 21, N 1-2. P. 109-154.
Hau K. The Ancient Writing of Southern Nigeria // Bulletin de l’Institut Fondamental d’Afrique Noire. S?r. B. 1967. Vol. 29, N 1-2. P. 150-190.
Igbafe P.A. Benin in the Pre-Colonial Era // Tarikh. 1974. Vol. 5, N 1. P 1-16.
Isichei E. A History of Nigeria. L. etc., 1983.
Lippmann M. Westafrikanische Bronzen. Inaugural-Dissertation... / Friedrich- Wilhelms-Universit?t zu Berlin. B., 1939.
Melzian H. A Concise Dictionary of the Bini Language of Southern Nigeria. L., 1937.
Nevadomsky J. Kingship Succession Rituals in Benin. Pt. 2: The Big Things // African Arts. 1984. Vol. 17, N 2. P. 41-46.
Omijeh M.E.A. The Significance of Orhue in Bini Symbolism // Nigeria Magazine. 1971. N 107-109. P. 117-119.
Pacheco Pereira D. Esmeraldo de Situ Orbis. Bissau, 1956 [1505-1508].
Palau Marti M. Le Roi-dieu au Benin. Sud Togo, Dahomey, Nigeria occidentale. P., 1964.
Picton J. Edo Art, Dynastic Myth, and Intellectual Aporia // African Arts. 1997. Vol. 30, N 4. P. 18-25.
Read C.H. On a Carved Ivory Object from Benin in the British Museum // Man. 1918. Vol. 18, N 72. P. 129-130.
Roese P.M., Bondarenko D.M., Roese T.M.L. Ludewig Ferdinand Romer’s “Nachrichten von der Kuste Guinea” (Mid-18th Century) as a Source on the Benin Kingdom History and Culture // Tribus. 2001. Vol. 50. P. 135-149.
Romer L.F. Nachrichten von der Kuste Guinea. Kopenhagen; Leipzig, 1769. Rosen N. Chalk Iconography in Olokun Worship // African Arts. 1989. Vol. 22, N 3. P. 44-53.
Roth H.L. Great Benin. Its Customs, Art and Horrors. L., 1968 [1903].
Talbot P.A. The Peoples of Southern Nigeria. A Sketch of Their History, Ethnology and Languages. L., 1926. Vol. 1-4.
Thomas N.W. Decorative Art Among the Edo-Speaking Peoples of Nigeria: I. Decoration of Buildings // Man. 1910. Vol. 10, N 37. P. 65-66.
Ознакомиться с текстом статьи в формате PDF
 
Ознакомиться с текстом статьи в формате DjVu
 
Вернуться к оглавлению